Saturday, January 30, 2016

ADMIN ASSISTANT KERJA MENCABAR

Assalamualaikum

Pernah tak korang ade pengalaman bekerja sebagai admin?
Cik Raha pertama kali bekerja sebagai admin assistant. Hari pertama kerja je dah memacam benda nak kena buat.Skop kerja pon banyak kepada hal luar. Jumpa orang la, bayar bil utiliti..kekadang jadi minah despatch.. Seriau juga dengan kerja clerical ni.
Dulu Cik Raha kerja sebagai drafperson dekat 4 buah kompeni.. Asalnye Cik Raha lulusan Mekanikal.. tapi camne tah terjebak dengan admin ni tah..

Memang pening bila masuk admin ni rupanya. Selain dari deal dengan 4 org bos dan memacam karenah.. kena juga uruskan hal kebajikan staf dari dorang mula masuk sampaila nak resign.Dulu masa memula kerja mekanikal, ade gak rasa nak marah kat admin pasal claim minyak Cik Raha tak lulus.. dalam ati fikir dorang ni mesti tak buat kerja, taw nak makan dan berborak je. Mana tak hangin kalo setiap kali pergi kat meja admin, bersepah dengan kulit kuaci bunga dan kekadang bekas makanan Mc D pon masih terbiar kat atas meja.

Pic mengammbarkan segalanya

Tapi sekarang bila dah masuk kerja ni, baru la Cik Raha tahu betapa susahnya kerja admin ni. Cik Raha godek fail ex staff dulu pon terkejot gak. Kebanyakan dorang memang ade latarbelakang HR, diploma pentadbiran bahkan dgree dalam Office management..
Tapi mungkin bukan jiwa yang kental,mental dan semangat yang down, akhirnya dorang resign walaupon kerja tak sampai 2 bulan.

Memang tak menang tangan, serba serbi nak kena buat dan rasa macam give up pon ada. Itu la pandang rendah sangat pada kerja admin,sekarang da "ter" masuk.. nak buat macam mana. Kerja la sampai bos dapat carikan:

-despatch
-cleaner
-akauntan
-driver
-sales marketing
-consultant
-supervisor

Kalau tanya Cik Raha mana satu yang Cik Raha tak pernah buat?
Hokey.. kesemua diatas pernah buat dalam masa 3 hari..
Tak percaya? Tanya la memana admin deparment.Kalau kerja admin tu mudah beruntungla..kalau tak.. lebam la biji mata korang ngadap kerja yang bukan bidang korang. Atau lebih tepat bermula dari zero,telan sebiji sebiji ayat lazer dari bos korang.
Selamat malam semua..

21 comments:

  1. uhuuu... Mungkin tengok saiz company kut kan cik raha? Sebab ada certain co admin yg senang. sebab admin ada 2,3 orang kalau besar.

    kalau kecik, semua benda dia yg cover. untungnya company kecik ni, dia dapat belajar banyak lah.. bonus lah kalau dia tahu accounting, tahu keje HR tahu sales semua.


    daebakk lah cik raha !! hehe

    ReplyDelete
  2. Betul tu Mawar Assufi.Sb company kecik ni la saya dapat berbagai ilmu.Tq ye sb sudi singgah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik raha nk tnye brape gji admin assistant?she nk tahu

      Delete
    2. Gaji ni bergantung pada syarat sesebuah kompeni.klo ade spm basic rm 900,diploma rm 1100.
      .Namun jika ade sedikit pengalamn gji blh cecah rm 1400 junior admin executive.

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. memang stress kerja ni.. wani dari bidang grafik.. tapi terjebak sebab nak kerja office hour.. cukup setahun dah kerja admin.. semua benda kena buat. kecuali akaun la.. hmmm.. rasa nk cari kerja lain.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh.. sekarang ni wani masih lagi bekerja sbg admin ke?

      Delete
  5. seriau pulak baca..esok interview as admin executive.. baru resign kje lama.. sy lah Akauntan, admin juga HR.. selalu kena marah sbb tak siap and tak update.. lagi² company yg bRu nk recover lepas kejatuhan dr zaman kegemilangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ni setuju..sebab bila kompeni tu nak bangkit semula memang mereka memerlukan tenaga kerja untuk 'set up' semula bisnes..contoh macam nak cari pejabat baru, profit dan pendapatan majikan, serta hutang piutang.Berbanding yang kompeni masih lagi 'fresh'.. sekadar pendapat ye. mungkin lain orang lain pula pengalamannya

      Delete
  6. seriau pulak baca..esok interview as admin executive.. baru resign kje lama.. sy lah Akauntan, admin juga HR.. selalu kena marah sbb tak siap and tak update.. lagi² company yg bRu nk recover lepas kejatuhan dr zaman kegemilangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..tapi beruntung sb awk blh belajar banyak pengalaman baru.Mana tahu awk boleh jadi leader yang baik,memahami dan bertolak ansur.Sebabnya awk dah ada pun pengalaman tu bermula dari bawah

      Delete
  7. salam, nak tanya cik raha memang masa mula kerja taktau langsung ke jobscope admin? saya cuba apply sebab ramai suruh tapi saya tak pasti la plak basically kerja dia macamana saya sekadar supervisor kedai pernah la.. taktau kalau ada banyak persamaan atau tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tahu..kenalah kerja dulu.Siapa tahu jiwa awak kena pula dengan kerja ni, yang penting cuba dulu okey ;)

      Delete
  8. esok saya interview ad,im assistant..gaji rm1500..takutb pula lepas baca pengalaman cik raha tu..takut keja xlama..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ishh..setiap orang tak sama, mana tahu tempat kerja awak nanti dapat majikan yang tak lokek kongsi ilmu dengan awak..Ape pun terima kasih ye sudi singah

      Delete
  9. saya kerja admin ass..gaji rm2530, kerja wat claim jew..sampai kdg2 tak thu nak watpe.compny kecik.saya naik risau gaji berkat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bestnye..hahaha.

      Itu namanya rezeki, selagi mana khidmat awak diperlukan awak buat je yang terbaik okey.

      Delete
  10. saya xsmpai setahun agi kerja HR Assistant..buat medical claim,request cek,kira gji pkrja kontrak,khdiran,dowmload attend..ok..xde mslh..kalau lps dri gji sbuk kejap je..lpas tu rilex la..company nk kta bsr xsgt.pkrja dlm 200 org.Alhamdulilah xde mslh.bos sllu mnolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah dapat bos yang okey, teruskan usaha mana tahu dapat naik gaji nanti.
      Terima kasih ye sudi singgah ;)

      Delete
  11. Assalam cik raha.. Sy pn dh tjebak kje admin ni.. Dh dekat sbln.. Alhamdulillah bt masa ni ok.. Byk bnd yg blh belajar

    ReplyDelete